AVO’83 START MAANDAG 4 september NIEUWE CURSUS NORDIC WALKING

Altijd al wel wat meer beweging willen hebben? Grijp dan nu je kans door te gaan Nordicwalken! Een heerlijke sport die voor jong en oud aantrekkelijk kan zijn. Tijdens het nordicwalken gebruik je veel! spieren. Een  kenmerkend verschil met het gewone wandelen is dat ook de schouders en armen  actief gebruikt worden. Voor mensen met beperkingen of klachten aan knieën of heupen is dit ook een ideale beweging ivm het positieve effect van de stokken. En zeker is de kunststofbaan buitengewoon prettig omdat de voetplaatsing op een “verende” ondergrond wordt gezet.

Het is wel van belang om de techniek van het nordicwalken goed te hanteren. Dat is juist wat tijdens de cursus centraal staat.

Op maandagochtend 4 september 2017 start AVO’83 weer met een nieuwe cursus Nordic Walking. 

Gedurende 5 lessen van elk 1½ uur wordt  de basisvaardigheid van het lopen met de “stokken”(poles) geoefend. De cursus wordt verzorgd door een gediplomeerd Nordic Walking trainster.

Na afloop van de cursus is men in staat om de techniek op juiste wijze toe te passen (basisniveau) en kan men eventueel besluiten in verenigingsverband wekelijks 1 of 2 maal aan de training mee te doen en al doende de conditie op peil te houden of te brengen. Na afloop van de training wordt er in de kantine nog gezellig nagepraat onder het welverdiende genot van een kop koffie of thee (met vaak ”wat erbij”).

De gegevens van de cursus:                                                         

Locatie : atletiekbaan van AVO’83 in Oudenbosch in het Albano Sportpark.   

Tijdstip : maandag van 09:00 tot 10:30 uur.                                      

Datum : de  eerste gratis les is op maandag 4 september 2017                                 

De stokken (poles) worden gedurende de cursus door de vereniging beschikbaar gesteld. Je kunt dus zonder al materiaal te hoeven kopen mee doen en kijken of deze vorm van bewegen je bevalt. Een paar wandelschoenen en prettig zittende kleding(laagjes) is wat je nodig hebt. Denk er wel aan dat het een buitensport is; houd hier rekening mee.

De eerste les is geheel vrijblijvend; bevalt het niet, dan kost het ook niets. Na deze “proefles”beslis je pas of je wel of niet  de cursus verder gaat doen.

De kosten van de cursus bedragen slechts 25 euro.

Te laat met inschrijven? Geen probleem, het kan alsnog, bel 0165-315874 of 0165-314513.

Hoe ziet een training eruit?

Elke training bestaat uit de volgende onderdelen :
*warming-up:  lichaam en spieren worden voorbereid op de training
*loopscholing: het aanleren en continueren van de juiste techniek
*kern: ter verbetering of het op peil houden van het uithoudingsvermogen
*cooling-down: ter afsluiting van de training, waarbij het lichaam weer in ruststand wordt gebracht en de hartslag tot normale waarde daalt.
Bij de trainingen worden steeds verschillende vormen aangeboden, zodat er voldoende afwisseling is. Iedereen kan op zijn eigen niveau meedoen. Voor sommigen is het meedoen belangrijker dan het leveren van een prestatie. Voor anderen is het een uitdaging om de geleverde prestatie vast te houden of te verbeteren.
De trainingen vinden plaats op de kunststofbaan die door zijn unieke demping zorgt voor nog minder belasting van de gewrichten.

Interesse?

Voor meer informatie of aanmelden : Lia Bontje (tel : 0165-315874) of Ad de Koning 0165 314513. Of ga een keer kijken bij een training (ook op maandag- en woensdagochtend van 9:00 – 10:30 uur).

Mailen kan ook:nordicwalking@avo83.nl

Website:www.avo83.nl

Lees meer

Algemene informatie Nordic Walking

Nordic walking is meer en anders dan het wandelen met stokken! 

De stokken( poles genoemd) worden bij nordic walking gebruikt om actief mee af te zetten waardoor het hele lichaam actief is. De naam nordic walking komt uit Finland. In de Scandinavische landen “ontdekte” men de mogelijkheid om  het nordic walken als een soort zomertraining voor het populaire langlaufen te gebruiken.

In tegenstelling tot het gewone wandelen, gebruikt men bij het nordic walken niet alleen de beenspieren. Zowel de armen, de romp, de rug, de schouders en zelfs de handen zijn actief bij het nordic walken; de gewrichten worden ontlast.  De positieve hype van een aantal jaar geleden heeft inmiddels plaats gemaakt voor een stabiele en erkende plaats in het beweegaanbod. De mensen die kennis gemaakt hebben met het nordic walken zijn zeer enthousiast over de  positieve effecten van het nordiccen. Wel is het zeer belangrijk  dat de techniek op een juiste wijze toegepast wordt. Hiervoor is het eigenlijk wel noodzakelijk om een cursus te volgen. Bij een onjuiste wijze van het nordic walken is het  mogelijk dat er blessures gaan ontstaan en dat de positieve werking helemaal teniet gedaan gaat worden.

De training is geschikt voor iedereen.

Het nordic walking wordt sinds 2005 door Avo’83 aangeboden.

De training wordt meestal gegeven op de kunststofbaan. Het voordeel van de kunststofbaan is dat de oppervlakte een goede dempende werking heeft. Ook mensen met klachten aan knieën of heupen hebben hier veel plezier van. Voor hen is het mogelijk om meer te bewegen dan anders het geval zou zijn. In de training is het zeer goed mogelijk en ook belangrijk om je eigen tempo en je eigen uitdagingen en rustmomenten vast te stellen. De trainers zullen je hierbij begeleiden. Ook is het mogelijk om slechts een gedeelte van de training mee te doen; na een blessure of bij een beperking in je mogelijkheden. In het algemeen bevalt het nordic walking erg goed en ervaren de nordiccers dagelijks de voordelen van het beoefenen van deze sport, zoals beweeglijkheid, toename van het uithoudingsvermogen en een verbeterde conditie. De meeste nordic walkers blijven dan ook vele jaren lid. Naast inspanning is ontspanning en plezier van groot belang en ook duidelijk aanwezig.

Op de eerste maandag en woensdag van de maand is er tevens s’morgens óók  een training in het Pagnevaartbos.

 De opzet van de training.

Een training duurt 1.5 uur en wordt in groepsverband gegeven. Er wordt begonnen met rustig inlopen en gezellig bijpraten; hierna doen we verschillende oefeningen bij de warming-up.

Vaak wordt er met 2 groepen gewerkt zodat ieder op zijn eigen niveau kan meedoen.

 Vervolgens worden oefeningen gedaan om de techniek op de juiste manier te blijven toepassen. Ook wordt er aandacht besteed aan het uithoudingsvermogen; dit wordt op verschillende manieren gedaan, meestal dmv een interval training.

Daarna volgt de cooling-down.

 Na de training staat de koffie klaar.

 Trainers:

Ad de Koning                                                          0165 314513

Lia Bontje                                                              0165 315874

 Contactpersoon:

Piet van Hooijdonk                                                   0165 318705

 Trainingstijden:

Maandagochtend                                                 9.00-10.30 uur

Maandagavond                                                   19.00-20.30 uur

Woensdagochtend                                               9.00-10.30 uur

 

 Informatie:

Neem contact op met een van de trainers of mail naar nordicwalking@avo83.nl

www.facebook.com/Avo83 Nordic Walking